Web na zakázku
Jestliže chcete webovou prezentaci a necítíte se na to, že byste si
internetové stránky sami postavili, najměte si externí výrobce. Při výběru
firmy a tvorbě webu se však vyplatí dodržet několik zásadních pravidel.
- 1. Ujasněte si, co vlastně od webu čekáte
Základní věcí, pokud si rozhodnete nechat udělat web, je ujasnit si
několik otázek. Odpovězte si, proč vlastně internetovou prezentaci
chcete, co od ní očekáváte, kdo tvoří vaši cílovou skupinu a
zákazníky a jak budete web používat. Rovněž si stanovte (pokud možno
realistické) cíle, kterých chcete dosáhnout. Tuto fázi příprav
podnikatelé často podceňují, přitom však tvoří jednu z nejdůležitějších částí,
od nichž se odvíjejí všechny ostatní. Otázky a odpovědi týkající se vašeho webu
si napište na papír a dejte si klidně několik dní na rozmyšlenou . Nebojte se
konkretizaci svých cílů věnovat i několik týdnů, rozhodně se to podle odborníků
vyplatí.
- 2. Sestavte přesnou zadávací dokumentaci
Firmy, které vám pak dle vašich požadavků web vytvoří, totiž obvykle
potřebují velmi přesné zadání. To by mělo obsahovat popis, co je
nebo co bude účelem webové prezentace a kdo bude zákazníkem. Dále
musíte dodat obsah webové stránky a v neposlední řadě počítejte i s
následnou aktivní spoluprací.
- 3. Podívejte se na předchozí výtvory výrobců webu
Pokud si ujasníte, k čemu vlastně web potřebujete a chcete, máte před
sebou na výběr stovky až tisíce firem, které vytvoření internetových stránek
nabízejí. Jak si však vybrat tu pravou? Hodně o tvůrci webu napovědí již jeho vlastní stránky, pokud svítí duhovými barvami a vy na nich nenajdete ani
kontaktní údaje, hledejte jinde. Rovněž se podívejte na projekty, které
potenciální výrobce dříve realizoval. Zde bych se nespokojil s ukázkou webů,
ale vyžádal si referenční kontakt, kde se dozvím, jak firma postupovala
a chovala se během zakázky.
- 4. Ptejte se na reference
Neváhejte proto strávit i několik hodin času obvoláváním…