10.7.10
Systémové pojetí obchodního provozu a obchodní
technologie
Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
Cestu zboží ke spotřebiteli zajišťuje logistický řetězec, na jehož
konci stojí maloobchodní provozní jednotky, které získávají zboží buď od
velkoobchodu, nebo přímo od výrobce. Pohyb zboží pomocí různých technických
prostředků a lidí organizačně zajišťuje technologie obchodního provozu.
NahoruObchodní provoz
Obchodní provoz si můžeme představit jako systém, který je
tvořen z různých prvků. Mezi těmito prvky jsou vzájemné vztahy a vazby.
Obchodní technologie tyto prvky oživuje a s její pomocí se zboží dostává až k
zákazníkovi. Hlavními prvky obchodního provozu je zboží, obchodní operace a
mechanizační zařízení. Samozřejmě že se práce v obchodním provozu neobejde bez
lidí, jejich znalostí i zkušeností. Dalšími prvky jsou pak prodejní plochy a
skladovací plochy a dispoziční řešení provozních jednotek.
NahoruSystémové chápání obchodního provozu
Systémové chápaní obchodního provozu má svůj teoretický i
praktický význam. V praxi je pro obchodníka velmi důležitá volba hlavního
prvku, tj. zboží vzhledem k potřebám trhu a zákazníků. Jestliže volba a výběr
zboží, resp. nabízeného sortimentu, nebyly správné, jeho kompletní změna není
jednoduchá, neboť na ni navazují změny dalších závislých prvků včetně vybavení
prodejny vhodným zařízením a mechanizačními prostředky. Chybný výběr tak může
přinést obchodníkovi zbytečné náklady, pokud chce obnovit svou úspěšnost.
Vzpomeňme na transformaci spotřebitelského trhu na počátku 90. let,
která se vyznačovala značnou živelností maloobchodu vyplývající z neznalosti
začínajících českých obchodníků o fungování tržní ekonomiky a vztahu
zákazník-jeho potřeba a nabízený sortiment. Samozřejmě dílčí změny ve struktuře
sortimentu probíhají neustále, což je nezbytné v souvislosti se změnami
poptávky. Tím se zabývá marketing. Obchodní provoz je tedy velmi dynamickou
veličinou. Kromě již zmiňovaných dynamických prvků (zboží, obchodní operace a
pracovníci) pracuje také s některými statickými prvky, kterými jsou plochy,
dispoziční řešení, zabudované pracovní prostředky a zařízení.
Hlavní prvek obchodního provozu má 3 základní podoby. Hovoříme o něm
v souvislosti se zbožím jako obchodním sortimentem, zbožím jako technologickou
skupinou a zbožím jako zásobou.
Spojením obchodní technologie a marketingu vzniká nákupní atmosféra,
kterou vyjadřuje zejména architektonické řešení provozní jednotky, vstupní
prostory, výkladní skříně, nápisy, parkovací plochy i řešení interiéru. Nákupní
atmosférou prodejen se zabývá obor "Space management“. Velmi důležité je
vytvořit emociální vztah mezi zákazníkem a nákupní atmosférou prodejny. U
velkoobchodu to neplatí v té míře při řešení skladu, i když vnější vzhled
budovy i řešení prodejní kanceláře či způsob uložení zboží ve skladu může
ovlivnit zákazníka a jeho přesvědčení o serióznosti či neserióznosti
velkoobchodní firmy. Všude přítomný nepořádek klienta spíše odradí od podepsání
smlouvy.
NahoruZboží jako obchodní sortiment
NahoruSortiment
Každý obchodník, který se rozhodne, že bude podnikat, stojí před
těžkým rozhodnutím, v jakém sortimentu bude podnikat. Sortiment je
definován jako cílevědomě soustředěný a utříděný soubor výrobků podle různých
hledisek, a to podle fáze reprodukčního procesu, výrobního materiálu, dle účelu
použití, frekvence spotřeby apod.
NahoruVýrobní sortiment
NahoruObchodní sortiment
Fáze reprodukčního procesu rozděluje sortiment na výrobní a
obchodní. Výrobní sortiment představuje výrobní program značné
specializace. Obchodní sortiment je v podstatě všechno, co přichází do
sféry oběhu a je nabízeno zákazníkovi. Obchodní sortiment již vytváří
velkoobchod podle potřeb jeho zákazníků, kterými jsou buď další výrobní firmy,
velkoobchody, nebo především maloobchodní firmy, provozující konkrétní sítě
maloobchodních jednotek. Na úrovni velkoobchodu je sortiment uspořádán podle
určitého obchodního záměru a zahrnuje jak spotřební zboží, tak i nespotřební
zboží. Na úrovni maloobchodu je obchodní sortiment (spotřební zboží) uspořádán
technologicky i marketingově pro jednotlivé druhy maloobchodních jednotek a
danou cílovou skupinu zákazníků, pro kterou je prodejna určena.
Spotřební zboží slouží pro konečnou spotřebu, nespotřební zboží
(suroviny, materiál, stroje a zařízení) je určeno pro další podnikatelskou
činnost. Jsou výrobky, které vyhovují oběma účelům použití, např. automobil
může sloužit spotřebitelům na úrovni konečné spotřeby i jako kapitálový statek
využívaný v podnikání.
NahoruVývojové změny
NahoruSezónní změny
Struktura obchodního sortimentu se neustále vyvíjí, působí na ni jak
vývojové, tak sezónní změny. Vývojové změny jsou důsledkem celkového
vývoje výroby, jejího růstu, zdokonalování a dosažené technické úrovně výrobků
i změn potřeb obyvatelstva. Sezónní změny jsou ovlivněny
spotřebitelskými zvyklostmi obyvatelstva. Mění se během roku a projevují se v
časových výkyvech ve spotřebitelské poptávce. Na sezónní změny působí např.
svátky, období před zahájením školního roku, plesová sezóna, roční období a
další tradice a zvyklosti obyvatelstva.
Příklad vývojové změny: koště, mop, vysavač, centrální
vysávání
NahoruŠířka a hloubka sortimentu
Rozvoj výroby i nákupních zvyklostí obyvatelstva vedl ke značnému
růstu počtu druhů zboží, a to zejména po 2. světové válce, kdy proběhla
vědecko-technická revoluce. V průběhu této revoluce se významně mění
technologie výroby a roste šířka a hloubka sortimentu. Proto se sortiment
záměrně člení a třídí, aby mohla být obchodní činnost zjednodušena a
racionalizována, aby byla lépe využita kvalifikace pracovníků, kteří se mohou
odborně na určitý sortiment specializovat. Různé členění sortimentu je také
odrazem spotřebitelské poptávky.
NahoruKomerční druh zboží
Obchodní sortiment se třídí až na jeho základní prvek, kterým je komerční druh zboží, který se liší od ostatních druhů spotřebního zboží
svým množstvím, obalem, cenou, složením, střihem, materiálem, barvou, tvarem,
jakostí, velikostí, značkou nebo výrobcem. Komerční druh má vliv na pracnost
sortimentu a náročnost obchodních operací. Na komerčním druhu závisí volba
formy prodeje (pultová, samoobslužná) i typu maloobchodní jednotky
(specializovaná prodejna, supermarket, hypermarket apod.), stanovení způsobu
objednávání zboží a rozmísťování zboží ve skladech i na prodejní ploše, výběr
vhodného zařízení, potřebné prodejní i skladové plochy atd.
NahoruSpecializace
Komerční druhy se podle toho, k jakému účelu budou využívány,
seskupují do sortimentních druhů, sortimentních podskupin, skupin, oborů, tříd
až souborných tříd zboží. Toto seskupování se provádí dle charakteru výroby,
frekvence spotřebitelské poptávky a charakteru spotřeby. Seskupování sortimentu
je základem specializace v obchodě. Změna životního stylu obyvatelstva
vyvolala potřebu soustředit zboží, které je nejvíce a nejčastěji žádáno
zákazníkem, na jedno místo. Sortiment se seskupuje a soustřeďuje do
maloobchodních jednotek, které jsou typizovány a mají jednotný koncept.
Sortiment se tedy týká velkého počtu různých druhů zboží
uspořádaných do sortimentních řad, resp. do výrobkových řad. Např. pekařství
nabízí několik druhů chleba, pečiva či sladkých moučníků. Prodejna dámských
oděvů kromě kabátů, kostýmů, kalhot či sak nabízí ještě samostatné sukně, šaty
a další módní doplňky.
Příklad seskupování sortimentu - základ specializace
Specializace představuje omezení rozsahu sortimentu na určité
sortimentní skupiny, podskupiny nebo druhy zboží. Jde o omezení šířky ve
prospěch hloubky sortimentu.
NahoruŠířka sortimentu
NahoruHloubka sortimentu
-
Hloubka sortimentu je dána počtem druhů zboží v rámci
určité sortimentní řady uspokojující stejnou potřebu. Rozlišujeme sortiment
hluboký a mělký. Zejména rozmanité vlastnosti komerčních druhů, získané
vývojovými změnami, určují hloubku sortimentu.
Každá výrobková řada má další sortimentní podskupiny hodin růžného
řešení, materiálu, od různých výrobců.
Jádrem současné maloobchodní sítě jsou velkokapacitní jednotky,
které nabízejí rychloobrátkové zboží základní poptávky potravinářského i
nepotravinářského sortimentu. Frekvence poptávky je také významným hlediskem
dnešní specializace. Dle této frekvence je zboží rozdělováno do tří skupin
na:
-
zboží denní (základní) poptávky (potřeby),
-
zboží časté poptávky (občasné spotřeby),
-
zboží občasné poptávky (dlouhodobé spotřeby).
Nelze jednoznačně určit hranice mezi těmito skupinami. Lidé v
různých koutech světa mají odlišnou životní úroveň, způsob života, zvyklosti a
potřeby. Některé zboží proto může být v určité lokalitě zbožím dlouhodobé
spotřeby, v jiné může spadat do spotřeby občasné.
NahoruNáročnost obchodních operací
Rozmanitost sortimentu ovlivňuje různou náročnost obchodních
operací (pracnost) a dosahované tržby. Prodej některého sortimentu je více
či méně pracnější. Čím má sortiment větší šířku a hloubku, tím je náročnější s
ním pracovat. Pracovníci se v něm hůře orientují, zvyšují se také nároky na
rozmístění sortimentu na skladové i prodejní ploše. Růst sortimentu po
2.světové válce ovlivnil také množství chybování na pokladnách, což ovlivnilo
potřebu automatického zpracování dat a elektronizace pohybu zboží.
Rozdílné nároky na obchodní operace závisejí na tom, jak je
sortiment složitý, jaké jsou jeho fyzické vlastnosti, jak často je do
provozoven dodáván, zda vyžaduje pomoc při nákupu. Prodávaný sortiment vyžaduje
také různou péči o prodejní zařízení, ve kterém je umisťován, a jeho údržbu.
Uchování užitné hodnoty sortimentu může přinášet složitější pracovní podmínky i
zvláštní odpovědnost pracovníků při manipulaci s tímto sortimentem.
Náročnost roste s organizací logistiky. Souvisí s dobou trvanlivosti
potravinářského zboží, s módními vlivy, s životním cyklem výrobků a jejich
zastaráváním, s pečlivějším odhadem budoucí poptávky. Náročná manipulace s
břemeny (velikost a hmotnost zboží), speciální úprava zboží, manipulace s
vlhkým a mastným zbožím, střídání teplotních podmínek a další skutečnosti mohou
negativně ovlivnit pracovní podmínky. Zvláštní odpovědnost se týká prodeje
zbraní, střeliva, toxických látek, hořlavin, chemikálií, léčiv, pro jejichž
prodej platí specifické prodejní podmínky dané zákonem. Také prodej klenotů
vyžaduje zvláštní odpovědnost vzhledem k vysoké hodnotě tohoto zboží.
NahoruTechnologické skupiny zboží
Technologické skupiny zboží
Technologické skupiny zboží jsou sortimentní skupiny a
podskupiny zboží, které mají stejné vlastnosti, což vyvolává potřebu shodné
manipulace a uskladňování. Technologické skupiny zboží reagují stejným či
obdobným způsobem na klimatické, provozní, hygienické a bezpečnostní
podmínky.
NahoruZákladní technologické skupiny
Mezi základní technologické skupiny zpravidla řadíme zboží:
-
aromaticky agresivní (káva, drogistické zboží),
-
absorbující pachy (čokoláda, cukrovinky, mléko),
-
vyžadující speciální klimatické podmínky (rychle se
kazící zboží - maso, ryby, drůbež, mléčné výrobky),
-
vyžadující speciální bezpečnostní podmínky (drahé zboží,
klenoty, střelné zbraně),
-
vyžadující náročnou manipulaci apod. (křehké zboží, těžké
zboží, reagující na vibrace, na světelné záření).
Samotná frekvence poptávky a charakter zboží sjednocují požadavky na
shodnou manipulaci a podmínky jeho vystavení a prezentace. Součástí provozních
podmínek je i výběr formy prodeje pro tu či onu technologickou skupinu. Některé
zboží je přímo určené pro samoobslužný prodej, jiné je pro tuto formu prodeje
naprosto nevhodné (např. drahé šperky). Kromě uvedených vlastností zboží jsou
pro tvorbu technologických skupin určující charakteristiky, jako je objem,
hmotnost, odolnost proti mechanickým vlivům apod.
Technologické skupiny zboží ovlivňují řešení obchodní technologie,
zejména výběr druhů skladovacích ploch, manipulačních jednotek, dopravních a
manipulačních prostředků.
NahoruZásady uložení zboží
Rozdělení zboží do technologických skupin je také nezbytné pro
praktickou aplikaci zásady uložení zboží, která je nazývána "zásadou
dovoleného sousedství“. V praxi to znamená, že například zboží aromaticky
agresivní nemůžeme ukládat hned vedle zboží, které snadno pohlcuje pachy, aby
nedošlo k poškození jeho užitné hodnoty apod.
NahoruZásoby zboží
Zásoby zboží mají za úkol vyrovnávat časový a místní nesoulad mezi
výrobou a spotřebou. Vytvářejí ucelený sortiment a představují rezervu k
překonání výkyvů v poptávce spotřebitelů. V obchodě mají zásoby význam pro
zajištění pohotového prodeje, což souvisí s procesem tvorby zásob a jejich
čerpáním a doplňováním.
Racionální hospodaření se zásobami znamená udržovat je na ekonomicky
zdůvodněné výši. Rozlišujeme různé hladiny zásob:
NahoruMinimální zásoba
-
Minimální zásoba (pojistná zásoba) představuje souhrn
rezerv, které potřebujeme k tomu, abychom překonali výkyvy v prodeji a
dodávkách jak ve velkoobchodě, tak i maloobchodě. Její výše je závislá na
konkurenci mezi dodavateli a způsobu zásobování, který je především ovlivněn
intervalem doplňování zásob a spolehlivostí dodávek. Je proto nutné si stanovit
seriózního dodavatele, který nám umožní výrazné snížení této minimální zásoby,
která nám pak zbytečně váže finanční prostředky.
NahoruSignální zásoba
-
Signální zásoba velmi úzce souvisí se zásobou minimální.
Signální zásobu můžeme vyjádřit objednávkovým bodem, který vystihuje takovou
výši zásob, při níž musíme zajistit objednávku, která po vyřízení dodavatelem
dorazí nejpozději v okamžiku poklesu zásoby na úroveň minimální zásoby.
NahoruVýpočet signální zásoby
Signální zásobu můžeme vyjádřit tímto vzorcem:
Pramen: Hadravová, Z.: Obchodní technologie. Praha, Merkur
1990.
Signální zásoba neboli objednávkový bod je závislý na době vystavení
objednávky i častosti poptávky, která ovlivňuje dobu obratu zásob. Signální
zásoba musí být tím vyšší, čím delší je doba vystavení objednávky a čím vyšší
je užití výrobku. Jestliže jsou doba vyřízení objednávek a spotřebitelské užití
proměnlivé, pak by měl být bod také vyšší, abychom si zajistili spolehlivou
pojistnou zásobu. Definitivní rozhodnutí o výši objednávkového bodu musí vzít v
úvahu riziko nedostatku zboží a na druhé straně náklady spojené s nadměrnými
zásobami.
NahoruBěžná zásoba
NahoruPrůměrná zásoba
NahoruMaximální zásoba
NahoruIndisponibilní zásoba
-
Indisponibilní zásoba je specifický druh zásoby. Její
výše se sleduje z důvodů ekonomických i provozních. Indisponibilní zásoba je
zásoba, se kterou nemůžeme disponovat, máme ji však ve stavu zásob a váže nám
finanční prostředky (v příjmu). Je to také zásoba, kterou nemáme ve stavu
zásob, ale svou přítomností ve skladu váže finanční prostředky, protože
vyžaduje prostor a manipulační kapacity (čeká se na fakturu, prověřuje se její
správnost). Jedná se o zboží, které je v příjmu a nemůže být až do doby jeho
ukončení uvedeno do prodeje. Rychlost příjmu, dobrý organizační přístup a
postup jsou základním předpokladem eliminace této neefektivní složky zásob.
NahoruDodávkový cyklus
-
Dodávkový cyklus je interval, ve kterém se zboží dodává
na prodejnu. Všechny druhy zboží se nedodávají stejně, proto se celková zásoba
pohybuje kolem průměrné zásoby.
Př.:
denně - mléčné výrobky, chléb,
pečivo,
týdně - těstoviny,
měsíčně - konzervy,
7 - 15 dní -
nepotravinářské zboží.
Jednotlivé hladiny zásob a jejich vývoj můžeme zachytit graficky. Na
následujícím grafu vidíme teoretický model vývoje zásob očištěný o sezónní
vlivy. Praktický (reálný) by se lišil jak hodnotami maximálních zásob, tak i
možným překročením hranice minimální zásoby, která v teoretickém modelu
představuje konstantu, ale v reálném prodeji může být důsledkem chybného odhadu
poptávky.
Teoretický model vývoje zásob
Zmax maximální zásoba,
Zmin minimální
zásoba,
Zb běžná zásoba,
Tn čas,
Zs signální zásoba,
Dn objednávkový
cyklus.
Pramen: Hadravová, Z.: Obchodní technologie. Praha, Merkur
1990.
Doba vyřízení objednávky, resp. dohodnutý cyklus je ovlivněna i
rychlostí obratu jednotlivých druhů zboží a současně ovlivňuje výši zásob. Ve
vyspělých ekonomikách dochází ke značnému zrychlení oběhu zboží a tedy i peněz,
za normální dobu dodávky je považována lhůta 48 hodin. Rychlost obratu zboží se
sleduje při analýze účelnosti výše zásob s ohledem na obrat a četnost poptávky.
Tento ukazatel potřebujeme znát, abychom mohli vydávat opatření směřující buď k
omezování našich nákupů u dodavatele, či naopak stimulovat prodej našich
zákazníků.
NahoruDoba obratu
NahoruDoba obratu zásob (DO)
Zp průměrná zásoba v Kč,
O obrat v Kč,
t počet dní
sledovaného období.
Pramen: Hadravová, Z.: Obchodní technologie. Praha, Merkur
1990.
NahoruObrátka zásob
NahoruObrátka zásob (OB)
Pramen: Hadravová, Z:. Obchodní technologie. Praha, Merkur
1990.
NahoruSledování rychlosti obratu zásob
Značný význam pro řízení zásob má sledování rychlosti obratu
zásob, tj. doby obratu zásob a obrátky zásob a jejich využití pro plánování
rozpočtu na nákup zboží a odhad průměrné zásoby. Obchodníci si velmi dobře
uvědomují potřebu sledování obrátky zásob. Znalost počtu obrátek je pomocníkem
při plánování rozpočtu prostředků, které mohou být určeny na nákup zboží. Čím
rychleji zboží přichází do obchodu, tím rychleji je také zakoupeno, tím méně je
vynucených slev. Výsledkem rychlejší obrátky může být snížení nákladů na
udržování zásob i jeho pojištění.
Velikost obrátky se liší v různých obchodech. V potravinářských je
mnohem rychlejší než v prodejnách s oděvy či dokonce v klenotnictví.
Obchodník porovnává svou obrátku zásob s hodnotami doporučenými
(hodnoty dosažené v určitém oboru) a hledá optimální obrátku, neboť:
NahoruPomalejší skutečná obrátka
-
je-li skutečná obrátka pomalejší než doporučená,
potřebuje více kapitálu, má vyšší náklady na udržování zásob, sice dostatečné
zásoby, ale možná nevyhovující strukturu zásob, která může vést ke znehodnocení
zboží a nuceným slevám a ke ztrátě zákazníků,
NahoruRychlejší skutečná obrátka
-
je-li skutečná obrátka rychlejší, neznamená to absolutně
optimální stav, neboť obchodník potřebuje sice méně kapitálu, méně nákladů, ale
zásoby mohou být nedostatečné, častěji musí začít objednávat, a pokud nereaguje
operativně, ztrácí zákazníky.
V konečných důsledcích mohou vést obě tyto situace k nerealizaci
plánu obratu a nedostatku finančních prostředků. Při odchylce skutečné obrátky
od doporučených hodnot je nutno sledovat, zda je tento odklon způsoben
všeobecným poklesem poptávky vlivem makroekonomických změn nebo nevhodnou
strukturou nabídky právě našich prodejen.
V obchodním provoze probíhají rozmanité obchodní operace, které se
zabývají distribucí zboží a logistikou a přesunují ho až k zákazníkovi. Tyto
obchodní operace můžeme rozdělit na velkoobchodní a maloobchodní. Maloobchodní
operace se svým obsahem blíží velkoobchodním, i když zde najdeme některé
specifické odlišnosti. Stručně si je naznačíme, blíže se jimi zabývá
logistika.
Obchodní operace
NahoruVelkoobchodní operace
Podívejme se nyní stručně na velkoobchodní operace, jež zahrnují
nákup zboží, příjem zboží, uskladnění a expedici.
NahoruNákup zboží
-
Nákup zboží je prováděn dle objednávky v souladu s
objemem a strukturou sortimentu, který je žádán zákazníky, jimiž jsou především
maloobchodní společnosti se sítí různých druhů maloobchodních jednotek
(supermarketů, hypermarketů, diskontů a dalších). V předchozí subkapitole jsme
hovořili o hladinách zásob, které jsou důležité při řízení zásob. Nelze však
opomenout, že z marketingového hlediska nám tento přístup k řízení nestačí, že
je důležité formovat potřebnou strukturu zásob, která odpovídá zákaznickým
potřebám. Marketingovými přístupy k řízení zásob se zabývá nákupní
marketing.
NahoruPříjem zboží
Příjmu zboží je třeba věnovat mimořádnou pozornost. Dodávání zboží
je citlivým místem pro vznik manka. Laxní odběry zboží bez důkladné kontroly
přispívají ke krádežím na rampách, jež jsou významnou položkou vnějších krádeží
v obchodě. Krádežemi v obchodě se zabývá bezpečnostní management, který usiluje
o snížení inventurních diferencí a mank.
NahoruUskladnění zboží
NahoruExpedice zboží
-
Expedice zboží spočívá v jeho vyskladnění, kompletaci,
balení dle objednávky a předání k rozvozu. Na úrovni velkoobchodu se také řeší
problém spotřebitelských balení, pokud ji ještě nevyřešil samotný výrobce.
Otázkou je, jaký způsob vyskladňování zboží zvolíme (např. dodržujeme zásadu
FIFO, první do skladu, první ze skladu). Náročnost expedičních činností je mimo
jiné závislá na tom, jak často je určité zboží poptáváno, resp. pro jaké
maloobchodní sítě je připravováno (cílový trh). Na něm záleží rychlost celého
zásobovacího systému a volba skladu.
Cílovému trhu je podřízen stupeň mechanizace skladu i provedení
skladu. Např. supermarkety jsou charakteristické hromadnými odběry širokého
sortimentu, kterému vyhovuje vysoce mechanizovaný sklad, halový nebo výškový.
Specializované prodejny potřebují individuální odběry, protože nakupují menší
množství zboží. Těm vyhovují ruční či mechanizované sklady v patrovém
provedení, které se vyznačují pomalejším pohybem zboží.
NahoruMaloobchodní operace
Mezi maloobchodní operace řadíme rovněž nákup zboží, jeho příjem a
skladování. Navíc se mezi ně počítá příprava zboží k prodeji, jež je na úrovni
velkoobchodu součástí expedice, která je úrovni maloobchodu nahrazena prodejem
konkrétnímu konečnému spotřebiteli.
NahoruNákup zboží
Fáze nákupu na úrovni maloobchodu
NahoruPříjem zboží
-
Příjem zboží je stejně, jak je tomu ve velkoobchodu,
tvořen dvěma operacemi, a to odběrem a přejímkou zboží.
-
Odběr zboží má za úkol kontrolovat počet obalových
jednotek dle dodacího listu a zevní neporušenost obalů.
-
Přejímka zboží v sobě zahrnuje kvantitativní,
kvalitativní a sortimentní přejímku.
-
Kvantitativní přejímka - existuje několik
přístupů k provedení kontroly dodaného množství zboží, kontrola se může
uskutečnit přímou kontrolou dodacího listu, kontrolou naslepo zápisem na
prázdný papír či tzv. poloslepou kontrolou na tištěný formulář se seznamem
zboží bez uvedeného množství, které se postupně doplňuje na základě faktického
zjištění.
-
Kvalitativní přejímka se zaměřuje na kontrolu
jakosti zboží.
-
Sortimentní přejímka kontroluje kompletnost
výrobků, visačky na metrovém zboží, návody na užití výrobku apod.
Přejímce je nutno věnovat mimořádnou pozornost stejně jako ve
velkoobchodě, neboť nekvalitní přejímka je nejen zdrojem manka a reklamací
zboží, ale i špatného image prodejny, pokud není výrobek kompletní či
neobsahuje doplňující náležitosti.
NahoruSkladování zboží
-
Skladování zboží je činností, při níž pracovníci zboží
vybalují, případně tvoří manipulační jednotky, které pak ukládají dle
charakteru zboží a jeho trvanlivosti buď přímo na prodejní plochu, nebo do
skladu v minimálně nezbytném množství. Doporučuje se dodržovat zásadu
centralizace zásob na prodejní ploše, neboť jen tato plocha je produktivní.
Zboží je tak hned nabízeno zákazníkovi, čímž se eliminují zastávky zboží na
jeho cestě ke spotřebiteli a zrychluje obrat zásob.
NahoruPříprava zboží v prodeji
-
Příprava zboží v prodeji také zrychluje prodej a
zjednodušuje styk se zákazníkem. Úroveň přípravy je závislá na technické
připravenosti výroby produkovat taková spotřebitelská balení zboží, která by z
hlediska spotřeby maximálně vyhovovala zákazníkům. Patří sem porcování, vážení,
balení,…