Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
SWOT analýza je základním nástrojem situační analýzy. Umožňuje
vymezit pozici zkoumaných podniků, kam směřují a kam mohou směřovat. Situační
analýza je východiskem marketingového plánování. Před vlastní realizací SWOT
analýzy vymezíme zkoumaný subjekt a stanovíme si hodnoticí kritéria.
SWOT analýza představuje silné a slabé stránky podniku, jeho
příležitosti a hrozby. Silné a slabé stránky vyplynou z analýzy interního
mikroprostředí, příležitosti a hrozby z analýzy externího mikroprostředí a
makroprostředí firmy.
Dílčí části SWOT analýzy:
Vlastní realizace SWOT analýzy:
-
analýza vnitřních faktorů SW,
-
analýza vnějších faktorů,
-
vyhodnocení vah a významnosti kritérií.
Analýzou makroprostředí a mikroprostředí se budeme zabývat v
následující subkapitole. Ke stanovení vah se využívají různé metody, mající
spíše subjektivní charakter. Např. jde o metodu párového srovnání či plus minus
matici SWOT analýzy.
Metoda párového srovnání představuje postupné srovnávání významnosti
kritérií dvojím systémem (každé s každým). Váha se odvozuje od celkového počtu
voleb (kolikrát bylo kritérium zvoleno jako důležitější).
Metoda "plus minus matice SWOT“ porovnává…