10.8.2
Služby, jejich vlastnosti a třídění služeb
Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
NahoruPovaha služeb
Služby mají specifickou povahu, která je odlišně vnímána, a proto v
podstatě neexistuje v odborné literatuře jediná platná definice služeb. Velice
srozumitelně vysvětlují podstatu služeb Kotler a Armstrong, kteří za službu
považují jakoukoliv činnost nebo výhodu, kterou jedna strana může nabídnout
druhé straně. Služba je dle nich v zásadě nehmotná a jejím výsledkem není
vlastnictví. Produkce služby může, ale nemusí být spojena s hmotným produktem. Služby mají své charakteristické vlastnosti, jako je
nehmotnost, neoddělitelnost, heterogenita, zničitelnost a nemožnost
vlastnictví. Těmito vlastnostmi se služby liší od výrobních produktů.
Vlastnosti služeb
NahoruNehmotnost
Kotler rozlišuje 4 kategorie služeb dle jejich hmatatelnosti:
-
jen hmatatelné zboží,
-
hmatatelné zboží s doprovodným i službami,
-
důležité služby s doprovodnými menšími výrobky a službami,
-
jen služba.
Pouhým hmatatelným zbožím je např. cukr, mouka, mýdlo. Nabídka
tohoto produktu není spojena s žádnými službami. Doprovodnými službami chceme
zvýšit atraktivitu zboží, např. při prodeji počítačů. Cestovní ruch nabízí
důležitou službu, která se neobejde bez výrobků ani různých doprovodných
služeb. Podobně je tomu např. v lázeňských službách či v kadeřnictví. Zcela
nehmatatelnou službou (pouze službou) je např. hlídání dětí.
Nehmotnost je nejcharakterističtější vlastností služeb. Službu si
nemůžeme před koupí prohlédnout. Výsledkem je větší míra nejistoty zákazníka,
protože teprve užitím služby si může ověřit její kvalitu, i když mnohé může
napovědět jméno poskytovatele služby a reference okolí. Východiskem pro
zhodnocení kvality služby bývá její cena.
NahoruNeoddělitelnost
Neoddělitelnost služby znamená, že její poskytovatel a zákazník se
musí setkat v určitém čase a místě, aby došlo k naplnění služby. Někdy musí
zákazník cestovat na místo produkce služby. Bez zákazníka nelze však službu
realizovat. Je nutná jeho přítomnost. Zákazník obvykle nemusí být přítomen
celému procesu poskytování služby. Jídlo je uvařeno bez jeho přítomnosti.
Představení je připravováno také bez jeho přítomnosti. Ke vzájemné interakci
mezi zákazníkem a producentem služby přispívá marketing služeb. Někdy může být
producent služby nahrazen bankomatem.
Pro neoddělitelnost služby také platí, že často je služba (doprava,
divadelní představení), na rozdíl od produkce zboží, nejprve zakoupena a pak
teprve produkována. Při nákupu zboží přemýšlíme o jeho účelu a nezajímá nás v
tomto momentu jeho produkce. U služby je to jinak.
Neoddělitelnost služby přispívá také ke vzniku lokálních monopolů,
což se projevuje tak, že je určitá služba spojena s konkrétním poskytovatelem
této služby či místem. Jedná se např. o známého umělce, vynikajícího lékaře či
místního řemeslníka, případně o nějaké památné místo, historickou památku či
přírodní lokalitu.
NahoruHeterogenita
Heterogenita nebo-li proměnlivost služby znamená, že nelze zajistit
vždy zcela stejnou úroveň kvality. Heterogenita je spojena s variabilitou
výstupů procesů poskytování služeb, tj. jejího výsledného efektu. Kvalita
výstupu je ovlivněna zejména přítomností lidí, kteří mají vliv na to, že jedna
a tatáž služba může mít jinou kvalitu. Tato skutečnost může platit i v jedné
firmě. Kadeřníci mohou poskytovat rozdílnou kvalitu služeb. Při realizaci
kulturních akcí se tato vlastnost služby projevuje např. v různých výkonech
herců i dalšího realizačního týmu v různých dnech.
Nehmotnost a heterogenita neumožňuje služby patentovat. V některých
případech může být chráněn způsob zajištění služby, což je typické u
franchisingu, který je nejznámější v provozovnách rychlého občerstvení, ale i v
dalších odvětvích služeb, jako je např. hotelnictví, prodej kosmetiky či
textilního zboží. Jde o to, že firma, která poskytuje franchising, obvykle již
zavedená na trhu, chce ve svých provozovnách zajistit srovnatelný způsob
provádění služby, což vytváří lepší podmínky pro srovnatelné výstupy a jejich
kvalitu.
Požadovanou kvalitu lze zabezpečovat stanovením norem kvality
chování zaměstnanců, jejich výchovou, vzděláváním a motivací.
NahoruZničitelnost
Zničitelnost, resp. (pomíjivost) služby znamená, že služby nemůžeme
skladovat. Pokud není obsazeno sedadlo v divadle, nejsou využity schopnosti
lektorů ve vzdělávací instituci, není služba využita a prodána v čase, takže je
v tomto okamžiku ztracená a zničená. Problémem také může být možnost reklamovat
špatně poskytnuté služby (např. prohraný soudní spor vinou advokáta nebo
nespokojenost s představením či jinou kulturní akcí). Ne vždy však lze
nekvalitní službu…