10.7.14
Pracovní procesy v obchodním provozu a hlavní oblasti řízení
obchodně provozních jednotek
Doc. Ing. Alois Fiala, CSc.,
Ing. Monika Becková a kolektiv autorů
Každá obchodní společnost, ať už maloobchodní, či velkoobchodní, by
měla mít své cíle a strategii a těmto cílům podřídit organizaci obchodního
provozu a všechny pracovní procesy, lidské a věcné zdroje. O obchodním provozu
z hlediska obchodní technologie jsme již hovořili v části o prvcích
marketingového mixu, které s obchodní technologií souvisejí. Nyní se podívejme
na obchodní provoz z pohledu pracovních procesů, které v něm probíhají.
NahoruPracovní procesy
Pracovní procesy v obchodním provozu jsou velmi rozmanité a nelze je
téměř formalizovat. Třídíme je podle různých hledisek, např. podle funkce,
místa provádění, obsahu práce, charakteru práce apod. Podle funkčního
hlediska se pracovní procesy třídí na nákup zboží a jeho skladování,
dopravu, prodej zboží, řídicí a správní činnosti. Někdy se i obchodní
společnosti zabývají drobnou výrobní činností. V praxi dochází např. k
propojení s pekárnami, cukrárnami či jinými oblastmi. Místem realizace
pracovních procesů je maloobchod, velkoobchod, administrativa, správa a pomocné
provozy. Podle obsahu práce se pracovní činnosti dělí na provozní,
řídicí a správní. Charakter práce rozděluje pracovní procesy na
produktivní a neproduktivní, na práci jednoduchou a složitou, která může
probíhat jednorázově nebo stále, plynule či nárazově. Celistvost prováděné činnosti rozhoduje o homogenních a heterogenních pracovních
procesech.
Na pracovní procesy obchodně provozních jednotek, ať už
maloobchodních, či velkoobchodních, má vliv řada faktorů, které vymezují povahu
obchodních operací.
Vnější a vnitřní faktory působící na obchodní provoz
maloobchodní jednotky
NahoruVnější a vnitřní faktory
Mezi vnější faktory řadíme centrálu společnosti, dodavatele,
zákazníky, zboží, region a místní podmínky prodeje i spotřeby a lokalizace
maloobchodních jednotek. Vnější faktory působí na faktory vnitřní a jejich
charakter. Do vnitřních faktorů lze zahrnout počet zaměstnanců a jejich
kvalifikaci, obchodní technologii a formu prodeje, technickou vybavenost,
pracovní podmínky a samotný systém organizace práce na prodejně.
Vnější a vnitřní faktory obchodního provozu:
NahoruVnější faktory
Obchodní podniky mají různou organizační strukturu a právní formu.
Jsou to malé podniky patřící fyzickým osobám, ale i společnosti se složitou
organizační strukturou, která je tvořena centrálou a autonomními organizačními
jednotkami, jako jsou např. hospodářská střediska či strategické podnikatelské
jednotky, které jsou součástí těch největších mezinárodních společností
působících po celém světě. V takovém případě centrála, případně výše
jmenované autonomní jednotky, formuje komplexní strategii a marketingové a
provozní know-how prodejen. Rozhodující je tedy velikost firmy, její
organizační struktura a vymezené kompetence jednotlivých organizačních
článků.
NahoruZákazník
Zákazník, který je v centru pozornosti obchodníků, nepřichází na
prodejnu pravidelně, ale naopak. Zkoumá se tzv. frekvence návštěvnosti
zákazníků, protože má vliv na čas prodejců, jež se dělí na čas obsluhy a čas
nečinnosti, který není nečinností v pravém slova smyslu, neboť má své
objektivní důvody. Prodavač čeká na zákazníka a dobrou organizací práce může
vyplnit svůj čas k přejímce zboží, jeho doplňování, také k úklidu pracoviště a
dalším provozním činnostem.
Frekvence zákazníků společně s poptávkou ovlivňují objem tržeb,
provozní dobu a nástupy pracovníků, intenzitu jejich práce i dispoziční řešení
prodejen včetně dodávkových cyklů.
NahoruDodavatelé
Dodavatelé mohou ovlivnit fungování prodejen a úroveň jejich
zásobování, kvalitu dodávek i organizaci práce na prodejně. Je třeba hledat
seriózní dodavatele, kteří dodržují smluvní podmínky z hlediska objemu zboží,
požadavků na jeho kvalitu i rozvozních plánů. Nedodržování kvality poškozuje
firmu v očích zákazníků a zvyšuje podíl reklamací. Nedodržení časových rozvrhů
způsobuje chaos v pracovních režimech, které se musejí operativně měnit, a v
konečném důsledku také negativně ovlivňuje názor zákazníků na dostatečnost
nabídky, což může být impulsem ke změně místa jejich nákupu. Při výběru
dodavatelů můžeme použít různé hodnotící modely (scoring modely s bodovacím
hodnocením podle daných kritérií) nebo expertní odhady. Kritériem výběru může
být cena, kvalita, servisní služby, dodací podmínky, image dodavatele. Používá
se také známá Paretova analýza ABC (80 - 20).
NahoruRegiony
Konkrétní organizaci pracovních procesů je žádoucí přizpůsobit
zvláštnostem regionu, v němž se prodejna nachází. Regiony jsou odrazem
rozdílných sídelních soustav a jejich struktury. Síť sídelních útvarů je
důsledkem prostorového rozložení obyvatelstva, jeho koncentrace, úrovně
zaměstnanosti, průměrných mezd a kupní síly obyvatelstva, které se promítají do
jeho životní úrovně a četnosti návštěv na prodejně. Lokální odlišnosti se
promítají do kulturních zvyklostí. Tradice a společenské zvyky mají vliv na
charakter zboží, frekvenci zákazníků i provozní dobu.
NahoruLokalizace prodejny
Samotná lokalizace prodejny, jak jsme již hovořili v předchozích
kapitolách, je důležitým marketingovým prvkem, který má vliv na úspěšnost nebo
neúspěšnost existence prodejny. Součástí územních a tržních analýz je také
posouzení stanoviště prodejny z hlediska její návaznosti na ostatní jednotky
(konkurenci), dopravní infrastrukturu, z hlediska dostupnosti prodejny,
komunikace a z hlediska pohybu a frekvence zákazníků.
NahoruVnitřní faktory
NahoruZboží
Zboží má svou dominantní pozici v systémovém pojetí obchodního
provozu. Na povaze zboží, frekvenci jeho spotřeby závisí četnost dodávek a
organizace systému logistiky a zásobování a množství práce, které je spojené s
manipulací se zbožím při odběru, přejímce, skladování, doplňování i prodeji,
fakticky při všech maloobchodních operacích. Určité zboží a obchodní sortiment
vyžaduje vhodnou formu prodeje, technické vybavení i dispoziční řešení. Zboží
se liší svou pracností. Výkon pracovníků je v různých prodejnách s různým
sortimentem odlišný z hlediska intenzity práce, protože odlišná frekvence
zákazníků způsobuje nárazovost práce a mění také rytmus práce. Odlišný pracovní
rytmus je např. ve velkokapacitních jednotkách s rychloobrátkovým zbožím a v
prodejnách s prodejem zboží dlouhodobé spotřeby, jako jsou např. klenoty a
zlatnické výrobky. Zboží má vliv také na kvalifikaci pracovníků a jejich
odbornost týkající se zbožíznaleckých znalostí, prodejních dovedností apod.
Forma prodeje, charakter sortimentu, technické vybavení prodejen,
dělba práce a náročnost obsluhy rozhoduje o kvantitativní (počet) a kvalitativní stránce (kvalifikace) potřebných zaměstnanců.
Samoobslužná forma prodeje a technické vybavení prodejen šetří živou práci.
Technicky náročný sortiment zabere více času na obsluhu jednoho zákazníka než
např. zboží při rutinním nakupování, jako je např. zboží základní poptávky.
Informovanost zákazníka může zajistit i robot, který nabízí informace o
výrobcích přímo v prodejně. Technologie se neustále vyvíjejí a přinášejí nové
možnosti v řešení obchodních operací. Např. nové typy pokladen umožňují
provádění inkasa i bez pokladníka. První samoobslužné pokladny se objevily v
Praze v provozovnách hypermarketu Tesco již na přelomu roku 2008 - 2009. V
současnosti se rozmísťují na další místa v republice.
Obchodní technologie, forma prodeje a technická vybavenost
pracovními prostředky kromě množství a kvality zaměstnanců ovlivňuje
dispoziční řešení prodejny, stupeň dělby práce, cesty pohybu zboží, prodavačů i
zákazníků. Úroveň obsluhy pak přitahuje nebo naopak odpuzuje zákazníky.
Maloobchod pracuje rovněž s velkým počtem pracovních prostředků, které
usnadňují manipulaci se zbožím a působí na fyzickou a psychickou námahu
pracovníků, spotřebu živé práce, a tudíž opět na úroveň a kvalitu obsluhy a
její rychlost.
NahoruSystém organizace práce
Systém organizace práce v prodejně zahrnuje průběh pracovní doby, jí
odpovídající pracovní režimy a pracovní podmínky pracovníků. Pracovní doba
reflektuje místní podmínky v regionu a tradice, aby odpovídala potřebám
zákazníků. Pracovní režimy by měly zabezpečit nejen účelnou organizaci práce a
efektivní využití pracovního času a prostoru, ale měly by zajistit i zpětný
vliv na rozvoj schopností pracovníků. Optimální stav pracovníků na prodejně ve
správném čase s ohledem na frekvenci zákazníků eliminuje nadměrnou intenzitu
práce prodejců, vznik únavy a nervozitu, která se přenáší na zákazníky.
Nedostatečný počet otevřených pokladen, v důsledku chybného odhadu frekvence
poptávky, způsobuje známé dlouhé čekací fronty. V současnosti se v obchodě
uplatňují kromě tradičních pracovních režimů i specifické režimy práce (např.
zkrácené úvazky, zkrácený pracovní týden, rotace pracovního místa, cyklické
nástupy, ...). Pracovní podmínky souvisejí s reprodukcí pracovní síly a jejím
uspokojení z práce, což má zpětný vliv na atmosféru na prodejně. Úroveň
pracovních podmínek je nejen důsledkem stupně rozvoje dané země, ale i
ekonomické situace v podniku. Do pracovních podmínek zpravidla zařazujeme kromě
technických podmínek práce, o kterých jsme již hovořili, také bezpečnost práce,
ekonomické, fyzikální a zdravotně-hygienické podmínky, sociální a subjektivní
podmínky života pracovníků.
NahoruVýznam informací
Roste význam informací při řízení maloobchodních jednotek. Jejich
kvalita je závislá na úrovni interního informačního systému, který je
zajišťován fyzickým fondem dat a elektronickým informačním systémem, který
využívá čárové kódy (EAN - European Article Number), jež slouží evropskému
systému kódování. Elektronický informační systém propojuje jednotlivé prodejny
s vyššími stupni řízení za účelem oboustranného pohybu dat. Informace z
čárového kódu se využívají při všech obchodních operacích, u příjmu zboží a
jeho rozmisťování, při kontrole zásob i vyřizování objednávek. Při fakturaci
zboží dochází k usnadnění sestavování faktur, jejich příjmu, likvidace,
vyřizování reklamací a vrácenek zboží. Elektronický systém umožňuje, aby na
pokladních přepážkách evidovalo čtecí zařízení všechny prodeje, a to jak v
hotovosti, tak na fakturu, šekem nebo poukázkou. Evidují se celkové tržby i
jejich struktura s okamžitou vazbou na změny v zásobách nebo formy propagace a
podpory prodeje méně prodejného zboží. Elektronizace pohybu zboží efektně
napomáhá využít marketingové činnosti. Systém umožňuje evidovat prodej podle
jednotlivých oddělení i pracovníků. Zboží, které je nutno zvážit, váží
pracovníci přímo na pokladní přepážce nebo samotní zákazníci na…