10.8.10
Obchodní procesy ve službách
Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
Procesy jsou součástí provozu služeb. Jsou poměrně složité a
rozmanité. Složitost procesů je hodnocena podle počtu kroků realizace služby.
Rozmanitost je vyjádřena možností volby způsobu poskytování služby. Procesy ve
službách jsou ovlivněné tím, zda je objektem služby spotřebitel nebo předmět ve
vlastnictví spotřebitele, a zapojením hmotných prvků do poskytování služby.
Služba může být zajišťována masovým způsobem, nebo jako zakázka či
profesionální služba.
NahoruMasové služby
Jsou typické nízkou osobní interakcí (nízký kontakt), vysokou
standardizací a možností nahrazení pracovní síly mechanizací. Mezi masové
služby lze zařadit finanční a bankovní služby, služby z oblasti cestovního
ruchu, obchodu a dopravy.
NahoruZakázkové služby
Jsou to služby s vysokou mírou přizpůsobení se některých prvků
nabídky potřebám zákazníků. Zakázkové služby mají střední míru kontaktu se
zákazníkem. Jedná se o služby opravárenské, montážní, účetní poradenství.
NahoruProfesionální služby
Jsou poskytované specialisty. Jak poskytovatel, tak příjemce služby
je do procesu zapojen. Kontakt je vysoký. Služby mají vysokou intenzitu práce a
jsou neopakovatelné. Patří sem zdravotnické služby.
NahoruKritická místa poskytování služby
Kritická místa poskytování služby se týkají interakce zákazníka se
službou. Příčinou kritických míst je buď selhání zaměstnance, nebo zařízení,
které je nutné k poskytování služby.
Eliminaci selhání může napomoci sestavení diagramu procesu, který
znázorňuje všechny postupové kroky procesu. U sofistikovaných procesů lze
aplikovat metodu CPM (metody kritické cesty). Z dalších metod organizace práce
lze doporučit postupové studie, případně časové studie.
Diagram graficky znázorňuje všechny kroky služby. Některé kroky jsou
viditelné zákazníkem, některé ne. Viditelné kroky jsou poskytovány v tzv. první
linii, neviditelné kroky v týlu. Zákazník vidí vše, čeho je přímým účastníkem.
Stává se však, že i týl je někdy viditelný pro zákazníka, když chtějí firmy
demonstrovat, že nemají co skrývat a že všude dbají na kvalitu služby, i v
jejím zázemí. V restauraci např. zákazník vidí do kuchyně na přípravu
jídel.
Jestliže si určíme kritická místa při realizaci služby, můžeme lépe
kontrolovat jejich kvalitu. Diagram také může poskytovat návod, co dělat,
dojde-li ke selhání.
NahoruProduktivita procesů služeb
Měření produktivity práce ve službách není snadné. Čím nižší míra
hmotnosti služby, tím je to náročnější. Ve službách je třeba dbát o optimální
produktivitu práce, která by současně přinesla požadovanou kvalitu. Zvýšíme-li
počet obsloužených zákazníků, neznamená to, že kvalita služeb je zajištěna.
Zejména u služeb s vysokým kontaktem se zákazníkem a profesionálních služeb
nejde zvyšovat produktivitu práce na úkor kvality. U těchto služeb je měření
produktivity práce velmi obtížné.
Jednodušší je situace u služeb zaměřených na hmotné předměty, ale i
zde je nutno pracovat v souladu s požadavky na kvalitu (prodej, opravy, rychlé
občerstvení...). Zvyšování produktivity práce lze docílit nejen optimálním
využitím pracovní síly, ale i zapojením zákazníka ve službách či
industrializací procesů služeb u vybraných oborů.
NahoruZapojení zákazníků ve službách
Zapojení zákazníka do procesu služby je užitečné v zájmu zvýšení
produktivity práce i zpřístupnění služby zákazníkům.V obchodě přinesl
samoobslužný prodej zrychlení prodejního procesu a růst produktivity práce.
Podobně bychom našli další příklady:
-
samoobslužné benzínové čerpací stanice,
-
zavedení vozíků na letištích, se kterými manipuluje samotný
cestující,
-
samoobslužné restaurace atd.
Některé movitější tržní segmenty rády…