10.7.8
Marketingová rozhodnutí maloobchodních firem
Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
Vývoj maloobchodního (spotřebitelského) trhu podléhá určitým
zákonitostem a odráží hospodářský vývoj země, který směřuje od nevyvinuté
ekonomiky s nízkými příjmy k rozvinuté prosperující ekonomice a v obchodě od
roztříštěné struktury s malými prodejnami ke struktuře koncentrované s
velkoplošnými jednotkami. Silná konkurence v odvětví vede maloobchodní firmy k
uplatňování promyšleného marketingu, který se týká firmy jako celku i každé
základní provozní jednotky, kterou je prodejna.
NahoruMarketing v maloobchodě
O strategiích jsme již hovořili v subkapitole 10/2. Velký význam sehrává při marketingových
rozhodnutích prodejna, neboť sama je někdy považována za produkt, který musí
firma umět prodat svým zákazníkům a který si buď oblíbí, nebo ne. Na prodejnu
jako základní prvek organizační struktury firmy a maloobchodní sítě pohlížíme
jak z technologického hlediska a obsahové náplně jejich strukturálních a
instrumentálních znaků, tak z marketingového hlediska, se kterým jsou všechny
technologické aspekty spojeny. Např. rozhodnutí o typu prodejny nemůže být
izolovaným rozhodnutím obchodní firmy, ale souvisí s její celkovou
strategií.
Každý podnikatelský subjekt na trhu má před sebou určité cíle, které
vyplývají z jeho poslání. Firma analyzuje své okolí, aby si stanovila tyto cíle
a formulovala strategii. Této strategii musí podřídit marketingové cíle včetně
nástrojů marketingového mixu. Taktéž by se měla chovat maloobchodní firma. Tato
poměrně samozřejmá věc v zemích s rozvinutou tržní ekonomikou se v podmínkách
našeho českého obchodního trhu především dotýká zahraničních řetězců a
družstevního obchodu. Neměla by být opomíjena ani u dalších obchodních subjektů
na trhu a malého a středního podnikání.
Sestavení marketingové strategie maloobchodních firem je náročné a
spočívá v tom, že dnes mnoho firem na trhu nabízí stejný sortiment a některé
zboží lze nalézt jak v obchodních domech, tak i v prodejnách s levným zbožím.
Zákazníci jsou citlivější k cenám (jestliže najdou stejné zboží v butiku či na
tržnici).
Marketingová strategie maloobchodních firem se zaměřuje především na
tyto oblasti:
NahoruRozhodnutí o cílovém trhu
Rozhodnutí o cílovém trhu je prvotní. Bez něho nemůžeme udělat další
navazující rozhodnutí. Výběru cílového trhu předchází segmentace trhu a může
mít různá kritéria, jako např. solventnost zákazníků, sociální příslušnost,
věkovou kategorii, pohlaví, specifickou lokalitu ap. Specifikem České republiky
může být poněkud odlišné a atypické sociální rozvrstvení společnosti, kdy
prakticky není vytvořená silná střední vrstva, na kterou se strategicky
zaměřují vybrané typy prodejen. Segmentace trhu dle solventnosti zákazníků je
odlišná od vyspělých tržních ekonomik v důsledku předchozího historického
vývoje. V diskontních supermarketech tak u nás najdeme všechny sociální skupiny
obyvatelstva, což by např. v některých "starých“ zemích EU nebylo reálné,
protože v nich velkou roli hraje sociální status zákazníka.
NahoruRozhodnutí o sortimentu a službách
Musí odpovídat očekávání cílového trhu. Při umístění prodejen na
cílovém trhu rozhodují tři proměnné, mezi něž patří sortiment zboží, služby a
nákupní atmosféra.
-
Sortiment zboží, jeho šířka a hloubka, rozsah výběru,
kvalita.
-
Soubor služeb a strategie odlišení (módní přehlídky,
dárková balení, parkování zdarma, péče o děti, občerstvení ap.). Zejména
strategie odlišení může představovat konkurenční výhodu pro obchodníky
prodávající stejný sortiment.
-
Atmosféra prodejny a forma prodeje by měla přitahovat
cílové zákazníky. Nejedná se pouze o prostorové uspořádání a řešení interiéru
(hudba, barvy, tvary zařízení), ale také o lidský faktor, tj. personál, který
spoluvytváří první dojem získaný z exteriéru prodejny. Atmosféra prodejny
působí na zrakové, sluchové, čichové a hmatové vjemy zákazníka. Mezi základní
formy prodeje, které můžeme vhodně vybírat a kombinovat pro určitý prodej,
patří klasický pultový prodej, samoobslužný a volný výběr.
NahoruRozhodování o ceně
Většinu maloobchodníků na trhu můžeme rozdělit do dvou základních
skupin, které realizují vyšší nebo nižší ceny, než jsou průměrné tržní ceny.
Jsou to tyto skupiny:
-
Skupina realizuje vyšší ziskové rozpětí (maloobchod má
vyšší nákupní ceny, vyšší provozní náklady, nižší objemy prodeje). Řadíme k ní
prodejny s luxusním zbožím, specializované a značkové prodejny.
-
Skupina realizuje nižší ziskové rozpětí (maloobchod má
nižší nákupní ceny, nižší provozní náklady a realizuje vyšší objemy prodeje). V
této skupině jsou velkokapacitní prodejny typu supermarketů, hypermarketů či
diskontů převážně se zbožím základní poptávky potravinářského a
nepotravinářského charakteru.
Rozhodování o ceně vychází z konkrétních cílů cenové tvorby, která
je plně podřízená marketingové strategii firmy. Dotýká se např. zvýšení
návštěvnosti prodejen, zvýšení objemu prodeje, iniciace prodeje
pomaluobrátkového zboží, proniknutí na trh, získání zákazníků od konkurence
atd.
Rozhodnutí o podpoře prodeje a marketingové
komunikaci
Také rozhodnutí o marketingové komunikaci je odrazem cílového trhu.
Součástí komunikačního mixu je propagace a reklama, podpora prodeje, public
relations a osobní prodej. Prodejny s levným zbožím využívají jednodušší
propagační materiály a…