2
Konkrétní příklady sestavení školicího plánu
Jiří Pokorný
Uvádíme zde konkrétní příklady dvou důležitých písemných dokumentů se základním schématem práce kouče. Začínáme vždy příkladem školicího plánu, na který navazuje konečná písemná zpráva. Příklady jsou vytvořeny pro tyto tři skupiny:
1. vzdělávací program – koučování týmu mistrů,
2. vzdělávací program – trénink pro nákupní oddělení,
3. vzdělávací program – individuální koučink.
NahoruPříklad 1: Koučování týmu mistrů (výrobní firma si objednává první úvodní seminář pro čtyři mistry)
A. Školicí plán
Určeno:
Termín:
Rozsah:
-
V 1. i 2. bloku proběhne pro každého účastníka 3x koučink v intervalu tří týdnů + jeden školicí den pro celou skupinu, tedy celkem šest koučinků a dva školicí dny pro každého z účastníků – dohromady tedy 18 koučinků a dva školicí dny.
-
Koučink bude trvat 90 až 120 minut (dle potřeby účastníka), školicí den bude probíhat od 8.00–16:00 (2 x 15minutová pauza, 1x 60minutová pauza).
Cíle:
-
posílení vztahů v týmu a lepší zvládání stresu,
-
rozvoj manažerského stylu a komunikačních dovedností,
-
proaktivní přístup přinášející nové návyky,
-
zvládání změn a vývoje firmy.
Metodika:
Lektor: Jiří Pokorný
Cena: 20 000 Kč
Platební podmínky:
-
celý vzdělávací program bude hrazen v měsíčním cyklu,
-
každá z faktur bude splatná k 15. dni v kalendářním měsíci.
Místo konání:
B. Hodnocení
Hodnocení programu účastníky semináře
Pan Krátký
S programem jsem spokojen, nejvíc oceňuji, že jsem se naučil techniky na vlastní zklidnění. Dále mě oslovilo téma obrany proti manipulaci. Ale už teď po koučinku dokážu lépe vyjít s kolegy.
Pan Zelený
Nejvíc mi dalo téma změny manažerského stylu, na případové studii jsem zjistil, že teoreticky už potřebnou změnu umím udělat.
Pan Boháč
Část programu jsem znal, ale rád jsem si ho zopakoval. Z nových témat se mi líbila práce s vlastním stínem. Důležité je, že teď po programu máme k sobě blíž.
Paní Bílá
Mně nejvíc pomohla zpětná vazba od všech. Zjistila jsem, že ostatní některými způsoby štvu a je to vlastně zbytečné.
Hodnocení týmu lektorem
Paní Bílá pracovala v programu s mimořádným nasazením, chtěla věci měnit. Atmosféra byla otevřená, aktivní – nikdo se nebál ani velmi citlivých témat. Zásadním tématem bylo, aby si dokázali vyříkat mezi sebou ty skutečnosti, které silně brzdí interní komunikaci mezi těmito manažery. To je obsaženo v následující týmové inventuře.
NahoruTýmová inventura
V první části programu se v rámci řízené diskuze skupina vyjadřovala k situacím, které jsou v týmu provázeny velkými emocemi. Každý se vyjádřil ke zbývajícím třem členům, především k tomu, co na každém kolegovi oceňuje, a poté přišly na řadu i kritické připomínky s doporučením, jak jednat jinak.
NahoruOCENĚNÍ
Doporučení s připomínkou:
-
některé záležitosti vyřizuje mimo strukturu,
-
občas se chová jako „nadvedoucí”,
-
měl by mnohem více delegovat práci,
-
měla by se víc soustředit na svůj tým,
-
více trpělivosti, méně emotivních cholerických výbuchů,
-
snaží se řídit i lidi z jiných týmů.
NahoruArgumentační simulovaný trénink
Případová studie: Malá ZOO (zaměřená na analýzu manažerského stylu)
Je patrné, že z výčtu manažerských technik tato čtveřice používá hodně argumentaci a silovost, manipulaci a motivaci o dost méně. Tady je prostor pro zlepšení. Skupina dostala za úkol použít několik praktických technik, jak pracovat s emocemi v kritických situacích. To je téma především pro pana Krátkého, ale částečně ho využijí i ostatní. Do semináře jsme na přání účastníků přiřadili ještě téma time management. Ukázalo se, že činnosti více než podle důležitosti vybírají podle jejich naléhavosti. Tady je možná korekce, vytipovali si své zloděje času a způsoby jak na ně.
V závěru programu bylo evidentní, že hlavní cíl programu, tedy zlepšení komunikace a vztahů vůbec mezi jednotlivými vedoucími pracovníky, se podařil.
Pan Krátký je velmi schopný vedoucí pracovník, od minulého programu se zřetelně posunul a osobnostně vyrostl. Velmi nad svou prací přemýšlí, hodně pro něj znamená – snaží se jít do hloubky problému a pracovat na sobě.
Paní Bílá byla nejvýraznější postavou semináře – především díky novým pohledům na úkoly a také pro svoji emotivitu. Velmi zajímavý manažerský přístup; pokud zvládne svoji obrovskou energii, má ve firmě velkou budoucnost.
Pan Boháč je pracovník s velkým potenciálem, má výborné argumentační a analytické schopnosti. Jeho slabinou je zatím práce s vlastními emocemi. Má předpoklady k dalšímu odbornému i osobnímu rozvoji.
Pan Zelený byl v celém programu stmelujícím prvkem skupiny. Ve své manažerské roli se ale zatím necítí zcela jistě. Potřebuje korekci svého manažerského stylu – má k tomu motivaci a chce to realizovat!
NahoruPříklad 2: Tréninkový program pro nákupní oddělení (velká zahraniční společnost si objednává seminář pro tři skupiny lidí ze svého nákupního oddělení, jsou to zkušení pracovníci, ale jsou vyhořelí a konfliktní)
A. Školicí plán
Určeno: pro tři skupiny
-
pracovníci na řídícím postu,
-
10 řadových pracovníků,
-
společně, všichni dohromady.
Lektor: Jana Vlčková Diddenová
Termín konání:
-
1. tým (3-4 klíčoví pracovníci) - 3. 3. nebo 8. 3. – 1. část
-
2. tým (10 řadových pracovníků – rozděleni na 5 + 5) - 9. 3. nebo 16. 3. – 2. část
-
1. tým (3-4 klíčoví pracovníci) - 17. 3. nebo 8. 3. – 3. část
-
2. tým (10 řadových pracovníků – rozděleni na 5 + 5) - 5. 4. nebo 6. 4. – 4. část
-
1. tým (3-4 klíčoví pracovníci) - 13. 4. nebo 14. 4. – 5. část
-
1.+ 2. tým (společně, všichni dohromady) - 26. 4. nebo 28. 4. – 6. část
Rozsah:
Místo konání:
Cena: 30 000 Kč
Platební podmínky:
Celková částka bude rozložena do dvou plateb:
-
1. část – zálohová platba je splatná 14 dní před uskutečněním semináře, t. j. 18. 2.,
-
2. část – konečné vyúčtování je splatné 15. 4.
V ceně semináře je zahrnuto:
-
tréninkový program s daným obsahem,
-
analýza personálních potřeb klienta s návrhem řešení projednaným před školicím programem,
-
hodnocení silných a slabých stránek účastníků semináře,
-
doporučení jejich dalšího rozvoje – písemné zprávy do 14 dnů po ukončení školícího programu,
-
pracovní manuál účastníků.
V ceně není zahrnuto (hradí objednavatel):
Metodika:
-
supervize a koučink,
-
interaktivní trénink.
Cíle:
-
změna pracovních návyků – nárůst efektivity,
-
posílení sebemotivace a obrany proti stresu,
-
týmová inventura jako nástroj změny,
-
dospělá komunikace v týmu.
Obsah:
1. Komunikační zručnosti
-
dospělá firemní komunikace,
-
konflikt a jeho druhy, fáze a řešení,
-
manipulace: její využití a obrany proti ní,
-
zpětná vazba k nadřízené manažerce.
2. Týmová práce
-
znaky efektivního týmu,
-
proaktivní a reaktivní přístup,
-
komunikační hra zaměřená na týmovou práci,
-
brainstorming: návrhy na zlepšení.
3. Psychohygiena
-
eustresové a disstresové prožívání,
-
spouštěče a příčiny emočních propadů,
-
pět technik psychohygieny,
-
analýza dlouhodobé emoční křivky.
B. Hodnocení
Hodnocení tréninkového programu
Tato…