401
Jak správně sdělovat kritiku
Mgr. Ludmila Třeštíková
Při náročném pohovoru je důležitá důkladná příprava – manažer musí vědět, co chce druhému říci a připravit si strategii, jak nepříjemnou věc sdělit a pomoci druhému v řešení jeho situace. Předmětem kritiky nikdy nesmí být člověk, ale jeho práce, chování či vlastnosti!
NahoruNáročné pohovory
V práci nastávají situace, kdy může být narušeno porozumění a shoda mezi pracovníky, a to pak ohrožuje i výkony ostatních. Stav může zapříčinit osobní překážka, nevhodné chování, nebo personální procesy probíhající na pracovišti. Takové situace vyžadují okamžité reakce vedení.
Prvním a nejdůležitějším faktorem jsou informace. Při sdělování i ověřování faktů je často třeba provádět strukturované pohovory jak s lidmi, kteří se přestupku dopustili, tak i s lidmi, kteří se nějakým způsobem podíleli na skutečnosti, která je posuzována.
V této lekci on-line kurzu se naučíte:
V manažerské praxi je často zapotřebí vést náročné pohovory. Přitom se manažer nebo personalista musí „poprat” s obavou vyřknout při hodnocení kritiku (dávat kritickou zpětnou vazbu), překonat pochybnosti, zda je hodnocení dost vyvážené a neublíží.
Je třeba si uvědomit, že vyslovovat kritiku by se mělo s rozmyslem, avšak sdělování kritiky je samozřejmou součástí vedení lidí. Kritické momenty je možné převést do plánů nápravy, rozvoje a do pozitivně laděných reakcí – „co je možné dělat pro zlepšení”.
Příčiny náročných pohovorů:
1) V samotném pracovníkovi
2) Ve vnějším prostředí
-
nadměrné, nepřiměřené požadavky, úkoly a nároky (např. přetěžování asistentky úkoly, které vůbec nespadají do její pracovní náplně),
-
vlastnosti druhých, se kterými člověk spolupracuje nebo musí přicházet do styku (např. výbušný kolega, který jedná vznětlivě a nepřiměřeně),
-
útoky druhých (mobbing, bossing, sexuální obtěžování).
NahoruObecně o pracovním pohovoru
Cíle pohovoru:
-
stanovení plánů činnosti a úkolů,
-
zařazení zaměstnance a odvození adekvátní odměny,
-
motivování zaměstnance,
-
výměna názorů, vyjasnění si postojů a očekávání,
-
rozvoj zaměstnanců,
-
získání nových nápadů, inovací,
-
řešení problémů.
Vedení pohovoru:
-
připravit podklady pro hodnocení zaměstnance – informace dle objektivních kritérií,
-
postupovat podle jasného, ale pružného programu – časový harmonogram průběhu pohovoru,
-
vytvořit příznivou a vstřícnou atmosféru, otevřenou komunikaci.
Zásady pohovoru:
-
pracovní pohovor je dialog rovnoprávných partnerů, manažer usměrňuje průběh,
-
umožnit hodnocenému pracovníkovi co nejvíce hovořit,
-
vést pracovníka k sebehodnocení,
-
věnovat pozornost delšímu období, nejen např. jednomu kritickému období,
-
vyvarovat se nečekaným reakcím – staré kritice, sporným případům, které měly být již projednány nebo jsou již uzavřeny,
-
kritizovat konstruktivně, být pozitivní,
-
udržovat zásady aktivního naslouchání:
-
naslouchat,
-
klást otevřené otázky,
-
citlivě reagovat na sdělení a postoje druhého,
-
sledovat vlastní i partnerovy neverbální signály a odpovídat na ně,
-
udržovat přátelskou a komunikačně otevřenou atmosféru,
-
nejednat agresivně,
-
ověřovat vyřčené, zda je správně pochopeno,
-
usilovat o dosažení dohody.
Náročné pohovory – obecně:
-
nelze aplikovat nějaký univerzální model na všechny situace a firmy,
-
každý manažer musí předem definovat cíle a seznámit s nimi hodnoceného,
-
hlavním nástrojem je oboustranná komunikace,
-
do pohovoru nepatří dojmy, ale objektivní informace,
-
postup pohovoru musí být jasný a srozumitelný.
Pro manažera je nezbytná připravenost na krizové situace!
Kritika je součástí života i pracovní aktivity, ale také snižuje sebevědomí kritizovaného, proto může být příčinou agresivního chování. Má-li být kritika efektivní, musí mít kultivovanou formu.
Sebekontrola, kterou by měl manažer dodržovat, umožňuje racionální nadhled, ujasnění postoje, zájmu a cíle. Při nezvládnutí konfliktní situace by měl k pohovoru přizvat třetího, nezávislého facilitátora, aby byla zaručena kontrola nad dodržováním pravidel.
…