701
Jak řešit problémy se zaměstnanci?
Mgr. Ludmila Třeštíková
Koučování pomáhá vyzdvihnout potenciál Vašich podřízených a řešit problémy efektivní cestou. Správný kouč podporuje odvahu členů svého týmu, aby se učili a práci brali jako výzvu. Kouč pomáhá najít nejlepší cestu k úspěchu!
NahoruSystém a přínos hodnocení zaměstnanců
Hodnocení zaměstnanců je personální činnost, která se v první řadě zabývá pracovním výkonem zaměstnance. V rámci hodnocení ale lze objasnit otázky motivovanosti, spokojenosti s prací a pracovní atmosférou; hodnotit lze také psychické, volní a intelektové vlastnosti a schopnosti. Tedy sleduje se a posuzuje jednota výsledků práce, pracovního chování i schopností a charakteristik osobnosti, mající vztah k vykonávané práci, k podmínkám a k prostředí, v němž se práce vykonává. Specifické hodnocení je zaměřeno na vedoucí pracovníky a jejich styl vedení.
V této lekci on-line kurzu Profesionální dovednosti manažera se naučíte:
-
Co patří do systému hodnocení
-
Na co se zaměřit při hodnocení
-
Jak řešit pracovní problémy
-
Jak provádět koučování
Přínosy hodnocení
Každý podnik má nadřazen jiný účel. Obecně mezi tyto účely patří následující:
1. Rozhodování o výši odměny (finanční i nefinanční) za práci.
2. Motivace zaměstnanců – jako faktor zvyšování pracovní výkonnosti.
3. Vyjasnění vzájemných postojů a očekávání mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem – synchronizace v otázkách plnění pracovních cílů, vytvoření a udržení otevřené komunikace, zdravého pracovního klimatu, kultury podniku.
4. Zpětná vazba, informace o přednostech a nedostatcích zaměstnanců a zaměstnaneckých skupin.
5. Rozpoznání potenciálu zaměstnance ve spojitosti s jeho dalším personálním rozvojem; případně potenciálu pracovního týmu k posouzení možností skupinového rozvoje.
6. Vytipování možnosti a předpovědi úspěchu u přeřazování a povyšování zaměstnanců.
Cíle hodnocení podle dosahu
1. Cíle s okamžitým dopadem:
-
upřesnění informací spojených s pracovním místem a kvalitou práce,
-
bilance o stupni splnění pracovních cílů,
-
diskuse o možnostech a potřebách vývoje zaměstnance,
-
identifikace potřeb školení pro zaměstnance.
2. Cíle s dlouhodobým dopadem:
-
odměňování, zvyšování platů, rozdělování prémií,
-
plán školení zaměstnanců,
-
rozhodnutí o novém popisu a nový popis pracovního místa,
-
povýšení / přeložení.
V rámci hodnocení zaměstnanců se vedení či personalisté musí zabývat třemi problémy, které se týkají hodnocení pracovního výkonu:
1. zdrojem získávání informací o výkonu,
2. plánem hodnocení,
3. metodou hodnocení.
Základní tři úrovně hodnocení:
-
pravidelné každodenní hodnocení v rámci běžného vedení lidí,
-
kontrola v určených intervalech,
-
celková náprava a aktivní kroky v případě potřeby.
Co je možno posuzovat?
NahoruKdo hodnotí
Informace pro hodnocení pracovního výkonu lze získat od:
1. Bezprostředně nadřízeného
Nejčastěji bývají zaměstnanci hodnocení svým nadřízeným, protože:
-
důvěrně zná své pracovníky,
-
zadává úkoly a kontroluje jejich plnění,
-
řeší problémy,
-
jsou více nakloněni ke kritice i schopnější kritizovat díky rostoucímu vzdělání a odborné kompetenci.
Takové hodnocení je spíše subjektivní, může obsahovat chyby a tím některého zaměstnance poškozovat nebo naopak zvýhodňovat. V současnosti pracovníci začínají žádat nejen více informací, ale také více účasti na rozhodování.
2. Hodnoceného pracovníka
Sebehodnocení pomáhá ke:
-
zlepšení chápání pracovního výkonu,
-
zvyšování osobní angažovanosti,
-
zmenšení „propasti“ nadřízený versus podřízený a zlepšení jejich vzájemných vztahů,
-
jednostranné soudy mohou být jak nadhodnocující, kdy zaměstnanec jako výkon představuje své aspirace, tak podhodnocující, kde se například absolvent srovnává s erudovaným odborníkem.
Při zapojení zaměstnanců do změn je možné předejít různým překážkám a obtížím. Problém je v subjektivitě.
3. Kombinace sebehodnocení a hodnocení přímým nadřízeným
Ideální cesta – lze takto získat velké množství informací a vyhnout se tak jednostranným soudům.
4. Hodnocení kolegy
Bývá přijatelně spolehlivé, neboť spolupracovníci znají povahu práce i pracovníka a jeho výkon. Mohou být ale ovlivněny přátelstvím, soucitem s…