4.4.1
Hodnocení zaměstnanců
PhDr. Vladimír Hřebíček
Individuální hodnocení zaměstnanců a systém
hodnocení
Pojem hodnocení je používán pro činnosti realizované bezprostředním
nadřízeným, které oceňují aktivity zaměstnanců související s jejich pracovním
zařazením a výkonem jejich práce.
Hodnocení je realizováno pomocí různých metod, ale řízení lidských
zdrojů vyžaduje, aby tento proces probíhal v rámci určitých principů, které
zajišťují spravedlnost a účinnost výsledků.
Pravidelné hodnocení zaměstnanců je spíše záležitostí pokročilejších
podniků a v řadě malých a středních podniků se pravděpodobně neuskutečňuje
vůbec nebo hodně formálně.
Důležitost hodnocení se stále zvyšuje. Podniky, které se rozhodly
tuto metodu aplikovat, v ní vidí příležitost pro systematickou komunikaci mezi
nadřízenými a podřízenými, jejímž smyslem je poskytování zpětné vazby
pracovníkům. Hodnocení může přinášet důležité informace související například s
rozvojem pracovníků, jejich motivací a případně mohou mít přímou souvislost s
odměňováním. V posledních letech však hovoří odborníci v oblasti řízení
lidských zdrojů o tom, že by hodnocení zaměstnanců nemělo mít přímou vazbu na
finanční odměňování hodnocených zaměstnanců. Praxe je však taková, že stále
mnoho manažerů raději provádí hodnocení, při němž mohou zaměstnanci poskytnout
finanční pobídku nebo vůči němu uplatnit sankci.
Systémem hodnocení budeme označovat souhrn pravidel a technik,
které jsou aplikovány v daném podniku nebo instituci
Systém hodnocení zaměstnanců by měl sloužit k rozvoji zaměstnanců
organizace a k posuzování jejich výkonnosti. Jeho cílem je tuto výkonnost
zvyšovat a poskytovat zaměstnancům i organizaci zpětnou vazbu o jejich práci a
zlepšovat vzájemnou komunikaci mezi různými stupni řízení.
Hodnocením
zaměstnanců naplňují vedoucí pracovníci povinnost, jež pro ně vyplývá ze
zákoníku práce.
V podnicích usilujících o zavedení některé z podob TQM - totálního
managementu kvality, například podle modelu EFQM (evropský model), pomáhá
hodnocení zaměstnanců k získávání objektivních informací o spokojenosti lidí v
podniku, stává se nástrojem řízení a poskytuje zpětnou vazbu pro management i
hodnocené zaměstnance.
NahoruCíle hodnocení zaměstnanců a manažerů
-
Cíle systému hodnocení s přímým dopadem:
Systém hodnocení má několik cílů s okamžitým dopadem, které jsou
realizovány v průběhu hodnoticího pohovoru:
-
upřesnění informací spojených s pracovním místem a
kvalitou práce podřízeného zaměstnance na tomto místě,
-
vypracování bilance o stupni splnění pracovních cílů předcházejícího roku a určení cílů pro rok následující,
-
diskuse o možnostech a potřebách vývoje zaměstnance,
například přeložení na jiné pracovní místo nebo jeho povýšení, identifikace
potřeb školení a rozvoje pro zaměstnance a manažery,
-
případně náměty podřízeného pro zlepšení situace na
pracovišti nebo vysvětlení některých postojů zaměstnance.
-
Dlouhodobé cíle systému hodnocení zaměstnanců a
manažerů:
Dlouhodobé cíle systému hodnocení zaměstnanců a manažerů jsou
realizovány jako výsledek hodnoticího pohovoru, jehož závěry jsou používány
jako:
-
základ informací používaných nadřízenými a personalisty při
rozdělování ročních prémií, při rozhodování o individualizovaných prvcích
odměňování nebo při rozhodování o ročním zvyšování platů,
-
zdroj informací pro nadřízené a personalisty při vypracování
plánu rozvoje zaměstnanců,
-
kritérium pro případné rozhodnutí o novém popisu pracovního
místa,
-
základ při rozhodování o možném převedení hodnoceného na
jiné místo v rámci podniku - povýšení nebo přeložení,
-
doporučení při hodnocení vedoucích pracovníků. Oceňování
zaměstnance, který je vedoucím pracovníkem, zahrnuje i hodnocení kvality jeho
procesu řízení spolupracovníků. Výsledky hodnocení jeho podřízených jsou v
tomto směru používány jako důležitý zdroj informací.
- Nepřímé cíle systému hodnocení zaměstnanců a
manažerů:
Umožnit zaměstnanci a jeho nadřízenému setkat se minimálně
jednou za rok v podmínkách, které umožňují určitý odstup od každodenního tlaku
pracovních povinností.
Dát k dispozici novému nástupci souhrnnou informační bázi, která
mu umožní rychle poznat své nové spolupracovníky. Výsledky hodnocení
zaměstnanců jsou použitelné v průběhu prvních kontaktních pohovorů. Je však
samozřejmé, že nesmějí být nikdy používány jako jediný zdroj informací,
vzhledem k možné subjektivitě hodnocení každého manažera.
Dát k dispozici oddělení řízení lidských zdrojů informační bázi,
která mu umožní plánovité řízení lidských zdrojů. Do této kategorie je také
možno zařadit přehled o veškerých kompetencích jedinců firmy.
Předat podřízeným zaměstnancům informace a signály, které jsou
nezbytné pro pochopení cílů a vývoje firmy a mají konkrétní dopady na
každodenní úkoly.
Umožnit vedoucímu pracovníkovi lépe pochopit motivaci
podřízených, za které je zodpovědný.
Snížit pocit dvojsmyslnosti nebo nejasností, který může
existovat mezi nadřízeným a podřízeným, pokud jde o chápání různých rozhodnutí
vedoucího.
Dát podnět manažerovi k novému chování, založenému na novém
pojetí řízení lidských zdrojů a managementu jakosti, a ne pouze (jak je to
stále ještě běžné) přistupovat k zaměstnavatelům jako k vykonavatelům
příkazů.
Disponovat informacemi použitelnými v případě eventuálního
zahájení disciplinárního řízení.
NahoruTypy hodnocení zaměstnanců a manažerů
Existují různé typy hodnocení zaměstnanců, závislé na tom, co je
objektem hodnocení. Historicky se často hodnocení měnilo a přecházelo z jednoho
typu do druhého:
-
hodnocení celkové se slabým strukturováním práce
zaměstnance: Tato forma hodnocení je používána zejména pro státní
zaměstnance. Obvykle se provádí pomocí různých hodnoticích škál a stupnic;
-
hodnocení psychologických rysů a chování zaměstnanců: Jsou motivováni? Jsou spolehliví? Jsou seriózní? Jsou dochvilní? Jsou loajální
k firmě? atd.;
-
hodnocení výsledků práce, kterých zaměstnanec dosáhl.
Často se provádí jako srovnávání s cíli, které mu byly zadány;
-
hodnocení možností vývoje zaměstnanců: Na jaký typ
pracovního místa by mohli být v budoucnosti zařazeni?
Velmi dlouho byly při hodnocení používány pouze první dva popsané
typy. Americký vliv a systém řízení pomocí cílů později posílil hodnocení
pracovních výsledků a výkonnosti zaměstnanců. Další formy hodnocení, které se
vyskytují spíše experimentálně, spočívají v tom, že zaměstnanci jsou kromě
svého nadřízeného hodnoceni i kolegy nebo vedoucí pracovníci jsou anonymně
hodnoceni formou dotazníků svými podřízenými.
Součástí hodnocení zaměstnanců může být i dotazník pro
sebehodnocení, který si vyplňují hodnocení zaměstnanci, a během pohovoru se
jejich sebehodnocení porovnává s hodnocením nadřízeného, který vyplňoval
podobný dotazník.
V každém případě je zajímavé upřesnit jednotlivé dimenze, které
patří do procesu hodnocení, a jeho vazby na pracovní místa spolupracovníků.
NahoruDimenze procesu hodnocení
Dimenze procesu hodnocení:
-
znalosti zaměstnance,
-
používané schopnosti,
-
projevy charakteru (osobnost),
-
schopnost týmové spolupráce,
-
používané know-how,
-
dosažené výsledky,
-
projevy motivace.
Je zřejmé, že některé z citovaných prvků hodnocení jsou vcelku
objektivní, některé mohou být posuzovány a měřeny (znalosti,…