10.3.1
Definice strategie a strategické řízení
Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
Zkušenosti v zemích s tržní ekonomikou potvrzují, že úspěšnost
podniku je podmíněna mimo jiné kvalitně zpracovanou strategií. Toto tvrzení
platí jak pro výrobní podniky, tak obchodní, podniky služeb či neziskové
organizace. Nezáleží na tom, zda jde o podnik velký nebo malý.
Firmy, které nemají zpracovanou strategii a na ni navazující systém
strategického řízení, velice těžce přežívají v současném konkurenčním
prostředí, natož aby se úspěšně rozvíjely.
NahoruDefinice strategie
Existuje poměrně velké množství definic strategie, které najdeme v
různých odborných domácích i zahraničních publikacích. Pojetí strategie se
vyvíjelo a neustále vyvíjí. Její podoby jsou ovlivňovány zkušenostmi při jejím
zpracování a zavádění. K nejtradičnějším definicím patří chápaní strategie jako
dokumentu, v němž jsou určeny dlouhodobé cíle podniku, stanoven průběh
jednotlivých operací a rozmístění zdrojů nezbytných pro splnění daných cílů.
Praktičtěji je vyjádřena definice jako strategie firmy, vyjadřující její
filozofii, vizi, poslání, strategické cíle, a strategické operace, které mají
zajistit naplnění filozofie, vize i strategických cílů.
Novější definice chápou strategii jako připravenost podniku na
budoucnost. Dlouhodobé cíle podniku se opírají o průběh jednotlivých
strategických operací a rozmístění podnikových zdrojů, které jsou potřebné pro
splnění daných cílů podle potřeb podniku na základě změn ve zdrojích,
schopnostech a změn v okolí podniku, na které musí pružně reagovat.
NahoruPodniková filozofie
Rámec pro formulaci strategických cílů představuje jasný a eticky
vymezený smysl existence podniku, jeho podniková filozofie. Tato
filozofie je vyjádřena vztahem k zákazníkovi, k dodavatelům i věřitelům,
vytváří postoj firmy ke konkurenci, jakož i ke spolupracovníkům, vlastníkům a
manažerům. Podnik si vytváří vztahy se svými partnery (viz marketing
vztahů).
NahoruZájmy zainteresovaných subjektů
Různé zainteresované subjekty uplatňují ve firmě odlišné zájmy. Vlastníci (akcionáři) mají zájem na efektivním zhodnocení kapitálu a
usilují o jeho bezpečnost. Manažeři preferují dynamický rozvoj podniku. Zaměstnanci mají zájem na uspokojení svých potřeb. Zákazníci požadují adekvátní nabídku ve správném množství, ve správné struktuře a ceně a
servis. Dodavatelé usilují o optimální nákupy a seriózní vztahy,
platební schopnost a dodržování smluvních podmínek. Věřitelé požadují
dohodnuté splacení závazků. Konkurenti usilují o lepší pozici na trhu,
růst tržního podílu a zasahují do teritorií jiných firem. Vláda preferuje dodržování zákonů a právních předpisů a vládní programy.
NahoruVize podniku
Motivační součástí podnikové filozofie je vize, která
vymezuje orientaci obchodních firem a její budoucí směr…