4.6.4
Cílené získávání znalostí
PhDr. Vladimír Hřebíček
Prvořadým zájmem managementu znalostí v organizaci jsou otázky
vytyčování priorit při získávání a cíleném vytváření znalostí vzhledem k
podnikatelským a jiným cílům organizace. To je jeden ze základních úkolů pro
podnikový management a od něj se pak odvíjejí další úkoly managementu znalostí
jako: získávání znalostí pro organizaci z vnějšího prostředí, řízení
znalostních pracovníků, organizace informačních kanálů a sítí pro přenos
znalostí uvnitř organizace a ochrana organizačních znalostí.
Proto by měl mít především TOP management organizace vzhledem ke
svým podnikatelským záměrům a cílům jasno v tom, které znalosti budou pro
naplnění těchto cílů důležité.
Je dobré si uvědomit, že růst pozornosti otázkám managementu
znalostí je vyvoláván problematikou spojenou se zvýšením výkonnosti a
efektivnosti firmy a často je podnětem otázka jejího přežití na stále
turbulentnějším trhu se zvyšující se konkurencí.
Proces managementu znalostí v organizaci
NahoruPříznaky zanedbání managementu znalostí
Abychom si uvědomili, že managementu znalostí nevěnují mnohé české,
ale i zahraniční firmy dostatečnou pozornost, uveďme si některé příznaky, které
to potvrzují:
-
dlouhé inovační cykly,
-
nekonkurenceschopné produkty,
-
časté odchody znalostních pracovníků,
-
ztráta klientů při odchodu klíčových pracovníků firmy.
Management znalostí je obzvlášť potřebný tam, kde dochází k častým
změnám a podnikání probíhá v nejistotě a s vysokým rizikem.
Pokud se vrcholový management rozhodne realizovat programy a
iniciativy managementu znalostí, mohou velmi rychle povýšit znalosti na
strategický zdroj přinášející rozhodující hodnoty do podnikání a mohou na sebe
přesměrovat pozornost od tradičních zdrojů, jako je finanční kapitál, pracovní
síla a suroviny. Management znalostí tak může mít klíčový vliv na zvýšení
výkonnosti organizace.
NahoruZnalostní prostředí podniků
Znalostní prostředí podniků je tvořeno především:
Managementem znalostí dochází jednak k přesunu znalostí od těch,
kteří je mají, k těm, kteří je potřebují, ale významné je také to, že si vedení
ujasní, že tito lidé příslušné znalosti mají a mohou je využít v zájmu
organizace. Podstatná je zde i otázka motivace zaměstnanců k tomu, aby své
znalosti pro organizaci využívali.
NahoruKlíčové otázky
Mezi základní okruhy otázek, které by si měl v první řadě vrcholový
management ujasnit, patří: